Dure merkkleding
Het is algemeen bekend dat aan merkkleding een duur prijskaartje hangt. Grote merken niet meer weg te denken uit de hedendaagse mode. Het lijkt erop dat tegenwoordig de merkkleding merchandise is. Dit houdt in dat er commercieel wordt benutten van de bekendheid en populariteit van een merk. Dit kan komen doordat er mensen zijn die niet per se merkkleding aanschaffen voor de kwaliteit, maar meer omdat merkkleding een bepaalde status afgeeft. Onder jongeren is merkkleding de laatste jaren ook steeds populairder geworden. Mensen kunnen ook producten van een merk aanschaffen om hun “liefde” voor het merk te tonen. Het merk Ralph Lauren was in de jaren negentig een populair merk. Tot op de dag van vandaag worden Ralph Lauren polo shirts nog steeds even goed gedragen.
Waarom is merkkleding zo duur?
Eigenlijk betaal je niet alleen voor het product, maar ook voor de hype om het merk heen. Alhoewel de marketing en de designer kosten van een groter merk hoger liggen dan bij een kleiner merk. Bovendien heeft het merk een eigen handelsmerk en originele en unieke ontwerpen. De kwaliteit van merkkleding is meestal ook beter. De kleuren blijven na het wassen goed en de stiksels zijn beter aangenaaid. Daarnaast doen mensen ook voorzichtiger met duurdere producten dan goedkopere artikelen.
Soorten merken
Zoals eerder is vermeld, zijn er verschillende soorten merken die verschillende collecties hebben van schoenen tot aan t-shirts tot aan woonaccessoires. Ralph Lauren heeft deze diversiteit in zijn collectie. De Ralph Lauren polo shirts worden nog vaak gedragen. Het grootste merk en dat ook een aantal jaar de hoogste positie heeft van duurste kledingmerk ter wereld is Louis Vuitton. Dit wordt gevolgd door hermès, chanel en Prada. hoe duurder het merk, hoe hoger de kosten onder anderen marketing. De arbeidskosten zijn bijna hetzelfde ongeacht het merk waarvoor wordt gewerkt.